Praktisch Coachen: slimme strategiën voor succes

Inleiding 
"Coachen met Gezond Verstand" is een biografie en is oorspronkelijk geschreven door een volleybalcoach, die bekend staat om zijn revolutionaire aanpak in de volleybal-wereld, namelijk Dominque Baeyens. Het boek werd geschreven in 2022 en heeft als doelstelling om de lezers te inspireren met zijn inzichten en strategieën in coaching. het is een verduidelijking over coachen met leiderschap. 

De jonge jaren van een ervaren sportcoach 
De hoofdpersoon in deze biografie is de volleybalcoach zelf die door zijn ervaring en betrokkenheid een grote impact heeft gehad op het succes van zijn teams en atleten. Zijn verhaal begon met het vertellen van zijn jonge jaren, waar hij zijn passie voor volleybal ontdekte. Doorheen de jaren werd hij geconfronteerd met een tal van uitdagingen en obstakels. Uiteindelijk weet hij zijn visie op coaching te realiseren wat leidt tot meerdere kampioenschappen en successen. 

Mijn eigen kijk op het boek
Ik vond dat de biografie een fascinerend beeld gaf van de gedachtengang en methoden van een coach. Zijn verhaal wordt op een boeiende en inspirerende manier verteld, waardoor je getriggerd  blijft verder te lezen. Het voldeed volledig aan mijn verwachtingen en is een absolute aanrader voor iedereen die zijn of haar coachingsvaardigheden wil verbeteren of eens mee in het hoofd van een topcoach wilt kruipen. 

Passie voor de sport
als sportman herken ik enkele gelijkenissen met mijn eigen ervaringen in de volleybal-wereld. De passie die hij overbrengt gedurende het volledige boek is zeer inspirerend en motiverend. Hoewel ik  andere uitdagingen heb, zijn de kernprincipes van coaching universeel voor elke sportbeoefenaar en die kenmerken vindt ik dan ook terug in bij mijn eigen coaches.

Toekomst
Uit deze biografie neem ik verschillende tips mee. Ten eerste, het belang van niet alleen de fysieke aspecten, maar ook de mentale en emotionele aspecten van atleten worden meegenomen. Daarnaast benadrukt hij ook het belang van innovatie en durf om traditionele denkwijzen uit te dagen en niet altijd te kiezen voor de gekende aanpak. Tot slot bracht hij ook het belang van het harde werken over, hiermee bedoel ik dat succes niet alleen wordt bepaald door talant. 


Jeugdherinneringen:
Hier vertelde Dominique over zijn jeugd, waar hij veel tijd doorbracht met zijn grootvader op en naast de sportvelden, zelf vertelde hij het zo:
 "Mijn grootvader was mijn eerste raadgever en mijn venster naar de wereld. Zijn verhalen voedden mijn verbeelding en wekten een verlangen naar ontdekking op dat me altijd is bijgebleven" (p.22)

De weg naar Succes:
Dominique leerde omgaan met tegenslagen en uitdagingen zelf vertelde hij:
"elke tegenslag die ik tegenkwam, diende als een les om sterker te worden en door te zetten  Het was een proces van vallen en opstaan, maar elke stap bracht me dichter bij mijn doelen (p 57)

Baeyens, D.(2018). Coachen met gezond verstand. Antwerpen: Manteau.






Reacties

  1. -5 bronvermelding niet vergeten
    +4 zeer interessante hyperlinks

    BeantwoordenVerwijderen
  2. - 10: tussentitels zonder hoofdletters.
    + 4: Hyperlinks duidelijk aangegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. - 5: geen bronvermelding
    +5: correcte spelling

    BeantwoordenVerwijderen
  4. -7: correcte spelling -> in de titel "strategiën" moet "strategieën" zijn
    +10: goed passende tussentitels

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

metgezel voor het leven

Dieric Bouts in Museum M